Brev:
Drikker for lidt væske
29. marts 2022
Alder:
7 mdr.
Drikker for lidt væske
Kære Helen
Efter at have været meget glad for sin mælk, er det nu gået den anden vej med min søn. Vi er begyndt at få gang i grønsmosen ved hjælp at klemposer - dvs med 1/3 klempose grød på skeen, kan der også glide 2/3 grøntmos med lidt kød ned. Det er dejligt.
Min søn har været meget forkølet og selvom vi sugede hans næse, har han haft svært ved at drikke sin mme. Han lå ellers pænt på en 800 850 i døgnet. Nu er han rask igen. Og nu siger han nej tak hele tiden. Det er ligegyldig om det er kold eller varmt, på flaske eller glas. Vi har også forsøgt forskellige mærker.
I skrivende stund efter aftensmaden har han kun drukket 325 ml. Han takker nej til flaskerne næsten hele dagen og vi kan kun lokke lidt i ham om natten og sen aften og tidlig morgen. Jeg tilbyder derfor nu ekstra vand i løbet af dagen. Den sidste uge har han derfor ligget på gmn 450 ml mme. Jeg tror han herudover drikker ca 4 glas vand i løbet dagen, der bliver til små 200 ml
Hvad kan der mon være galt og hvornår bliver hans væskemangel alvorlig? Han har ca 4 5 (små)våde bleer om dagen., men jeg synes jeg mærker hans fontanelle tydeligt Idag.
Han spiser måske 3/4 til 1 dl grød eller mos om morgenen med evt lidt efterfølgende leverpostej og smøreost (1 tsk) , til frokost 1 til 2 dl mos eller grød og 2 dl grød eller mos til aften samt supplerede frugtmos til dessert og to gange som snacks. I dag gav jeg ham flaske før aftensmaden i håber om at han ville drikke noget - tilbød 100 ml som han drak kl 1700 (han ville have drukket mere tænker jeg, men jeg tilbød kun 100 så der også var plads til aftensmad ), kl 1800 aftensmad som han spiste pænt af og så tilbød jeg flaske igen 1930 som han ikke ville have. Sidste gang han drak mælk før det var kl 0900 selvom jrg også blev tilbud efter frokost til luren kl 1400.
Skal jeg give ham mindre mad så der er plads til mme? Andre gode råd og tanker?
Bedste hilsner
Christina