Drikker for lidt væske

29. marts 2022

Alder:
7 mdr.

Drikker for lidt væske

Kære Helen

Efter at have været meget glad for sin mælk, er det nu gået den anden vej med min søn. Vi er begyndt at få gang i grønsmosen ved hjælp at klemposer - dvs med 1/3 klempose grød på skeen, kan der også glide 2/3 grøntmos med lidt kød ned. Det er dejligt.

Min søn har været meget forkølet og selvom vi sugede hans næse, har han haft svært ved at drikke sin mme. Han lå ellers pænt på en 800 850 i døgnet. Nu er han rask igen. Og nu siger han nej tak hele tiden. Det er ligegyldig om det er kold eller varmt, på flaske eller glas. Vi har også forsøgt forskellige mærker.

I skrivende stund efter aftensmaden har han kun drukket 325 ml. Han takker nej til flaskerne næsten hele dagen og vi kan kun lokke lidt i ham om natten og sen aften og tidlig morgen. Jeg tilbyder derfor nu ekstra vand i løbet af dagen. Den sidste uge har han derfor ligget på gmn 450 ml mme. Jeg tror han herudover drikker ca 4 glas vand i løbet dagen, der bliver til små 200 ...

Annonce

... ml

Hvad kan der mon være galt og hvornår bliver hans væskemangel alvorlig? Han har ca 4 5 (små)våde bleer om dagen., men jeg synes jeg mærker hans fontanelle tydeligt Idag.

Han spiser måske 3/4 til 1 dl grød eller mos om morgenen med evt lidt efterfølgende leverpostej og smøreost (1 tsk) , til frokost 1 til 2 dl mos eller grød og 2 dl grød eller mos til aften samt supplerede frugtmos til dessert og to gange som snacks. I dag gav jeg ham flaske før aftensmaden i håber om at han ville drikke noget - tilbød 100 ml som han drak kl 1700 (han ville have drukket mere tænker jeg, men jeg tilbød kun 100 så der også var plads til aftensmad ), kl 1800 aftensmad som han spiste pænt af og så tilbød jeg flaske igen 1930 som han ikke ville have. Sidste gang han drak mælk før det var kl 0900 selvom jrg også blev tilbud efter frokost til luren kl 1400.

Skal jeg give ham mindre mad så der er plads til mme? Andre gode råd og tanker?

Bedste hilsner
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder